Business & Iværksætteri

Guide: Hvad skal du have for øje ved digital marketing?

contentinfoMarketing på nettet fører et hav af strategiske overvejelser med sig – i hvert fald hvis du ønsker at finde nye kunder og ikke opretter fx SoMe-profiler for din virksomhed blot af pligt. SEO bliver et af mange begreber, du vil støde på. SEO er søgemaskineoptimering, hvor du ved at give din webside bestemt indhold fremmer dets placering i søgeresultater – det er ét aspekt af digital markedsføring.

Her kan du blive klogere på, hvad du kan være obs på, når du giver dig i kast med online marketing.

SEO og betalt annoncering er to redskaber til at nå samme mål

Hvor din side ved SEO ”organisk” får en bedre placering i fx søgeresultater, kan du også købe dig til god placering. Det kan du via Google Ads, Facebook Ads, Bing Ads og LinkedIn Ads, og denne type betalt annoncering følger ofte PPC-modellen, altså pay-per-click. Du betaler et lille beløb til Google, hver gang nogen klikker på det link, du har placeret i deres søgeresultater via din aftale med Google.

SEO skal ikke vejes op mod betalt annoncering – de to supplerer hinanden meget godt.

Få lagt en marketingstrategi – og bliv klogere på markedet

Som led i digital markedsføring skal du lave marketingstrategier i form af en mediestrategi, review-strategi og digital strategi. Dette for at få klare ambitioner og mål for performance – hvor et mål for performance kunne være KPI’er. Digital marketing vil ofte også betyde studier med målet at afklare, om nogen efterspørger dine produkter. Sådan et studie kan du fx lave ved at se, hvad folk søger på.

Med den slags studier i hænde får du kolde data at tage udgangspunkt i ved strategilægning.

Tjek udviklingen i konverteringer på din side

Som en essentiel del af online marketing skal du lære at have CRO for øje. Konverteringsoptimering er ordet, forkortelsen dækker over. Kort fortalt er konverteringer, når at potentielle kunder, du har fået ind på din side enten ved brug af SEO, betalt annoncering eller på anden vis, foretager sig et køb eller lignende handling til gunst for din virksomhed. CRO er et vigtigt parameter ved marketing.

Potentialeanalyse først – marketingstrategi herefter

Når først du er bekendt med visse grundprincipper inden for søgemaskineoptimering, hvordan du bruger betalt annoncering optimalt, samt hvor og hvordan du finder og fortolker data på besøg og konverteringer, er du godt kørende. Hjælpen er at hente, hvis du rækker ud efter et online bureau, der for det første kan lave potentialeanalyse af din virksomhed for så at lave en god digital strategi.

Af og til kan potentialeanalyser laves gratis – så hold øje med sådanne tilbud.

Konkurrér på lige vilkår med større virksomheder

Med hjælp fra et marketing bureau med dybdegående kendskab til online marketing på såvel SoMe som søgemaskiner kan du nå nye kundesegmenter, få en finger på pulsen hvad angår udvikling inden for efterspørgsel, og du kan konkurrere på lige vilkår med større virksomheder. SearchComet, som har til huse i Aarhus, er et eksempel på et markedsføringsbureau med landsdækkende rækkevidde.