Har din virksomhed styr på markedsføringen?

Marketing bæredygtighed

Markedsføring er efterhånden et vidt begreb. Virksomheder bliver mere og mere opfindsomme, når det kommer til at promovere produkter og værdier. Er du en af dem, som ikke har ramt plet med din markedsføring? Eller måske er du ikke nået dertil endnu. Uanset hvad, kan du læse med her, og få nogle tips og tricks til at få din virksomhed i spotlight på den fede måde.

Hvor vil du gerne hen?

til at begynde med er det en god ide, at gøre det klart, hvilke mål man har med sin markedsføring. Alle virksomheder drømmer naturligvis om, at omsætningen eksploderer til uanede højder.

Det er ikke altid ligetil, for hvordan skal det gøres? Vil man gerne have et X-antal flere likes på sin Facebook-side, eller flere subscribers på nyhedsbrevet? Sæt realistiske markedsmål og delmål, samt en reel tidsplan over hvor lang tid det skal tage. På den måde presser du dig selv, til at få dine opgaver udført.

Hvordan kommer du derhen?

Videre til næste skridt. Nu har du sat dig nogle opnåelige mål, så hvordan kommer du derhen? Du har formentlig et produkt eller en service du gerne vil sælge. Brug en halv time på at brainstorme hvorfor dit produkt er bedre end konkurrenternes.

Den frie konkurrence gør, at der er mange virksomheder, som udbyder lignende produkter. Derfor skal du tilbyde noget de ikke kan, eller gøre et eksisterende produkt bedre.

Gør det klart hvilket budskab du har i sinde, at formidle til kunden. Er produktet til for at hjælpe mennesker, så spil på det emotionelle. Har du opfundet noget, som kunden ikke vidste han/hun havde behov for, så spil på det funktionelle.

 

Hvordan fanger du din kundegruppe

Her skal du ud og analysere markedet. Analyser dig først og fremmest frem til, hvem din målgruppe er. Dernæst er det essentielt at finde frem til hvor kunderne er. Det skal tolkes på den måde, at nogle medier er bedre kommunikation end andre, alt efter hvilken branche du befinder dig i.
Sælger du f.eks. parfume, er sampling et oplagt valg, derved får du folk til at prøve duften.
Sælger du mobiltelefoner, er internet- og Tv-reklame passende. Store brancher til store medier.

 

Hold styr på økonomien

Nu ved du hvordan dit produkt samt budskab skal formidles, dernæst er det tid til at tænke på pengene. Læg et budget for, hvor meget du forventer at kampagnen vil koste, samt hvor meget du regner med at tjene i sidste ende. Det er en god ide at have en buffer, i tilfælde af uforudsete omkostninger.

 

Husk på de små ting

Selvom du måske ikke er den største virksomhed på markedet, kan du stadig opnå en solid kundebase. Markedsføring handler ikke kun om, hvem der har penge til de største Tv-reklamer. I dag tæller de “små ting” mere end man tror.

En ting som bæredygtighed, er noget mange folk går op i. I den anledning kan man f.eks. indføre sortering af affald. Der findes firmaer som tilbyder denne service, på lettest mulige måde. Bare det at toiletterne er rene, kan påvirke dine kunder – om ikke andet kan de ikke hagle dig ned på den parameter.

Tænk på virksomhedens ansigt udadtil, det gør gavn i det lange løb.