Guide til et kaotisk rejsemarked anno 2016

rejsemuligheder

Deals, flere-tilbud, prissammenligning, oplevelsesgavekort, søgemaskiner og tilbudssider på Facebook, altså sammen skabt for at gøre det nemmere for dig, at komme billigere på rejser og finde oplevelser. Men er det er virkeligheden til at finde rundt i rejsemarkedet anno 2016?

For 20 år siden fik man et kilo tungt magasin med posten, så kunne man ellers læse sig gennem sine rejsemuligheder heri, læse om hoteller og flyafgange. Eller også gik man ind på et rejsekontor og fortalte dem hvor man gerne ville rejse hen.

Da Internettet slog igennem i 1990’erne ændrede alt dette sig og i dag bestiller vi rejser på en helt anden måde. Men det kan være lidt af en jungle af kende forskel på de forskellige måder at bestille rejser på. Vi guider til dig gennem mulighederne her.

Deals

Konceptet “deals” fik sit store gennembrud i Danmark en del år tilbage nu og går i alt sin enkelthed ud på at rejseudbydere sælger en rejse i en begrænset tidsrum til en særlig lav pris. Rejseudbyderne sætter rejser samme som er attraktive og sætter prisen lavt, mod en forventning om at sælge et stort antal hurtigt. Dette kan være en god måde at finde en billig rejse, ofte er det hele pakker, hvor både fly og hotel er inkluderet. I dag er det især udbydere som Takeoffer og Sweetdeal, som er de fremtrædende udbydere i Danmark.

Flere-tilbud

onceptet med flere tilbud på et produkt eller en service, startede faktisk oprindeligt i helt andre brancher. Eksempelvis 3-tilbud på håndværkeropgaver eller en ny revisor. Men konceptet har også fundet vej til rejsebranchen. Typisk er det på rejsetyper som ofte kræver at de “skræddersyes” lidt mere end almindelige rejsepakker. Det kan eksempelvis være safari-rejser eller fodboldrejser, hvor en side som VisitFootball.dk tilbyder 3-tilbud.

Prissammenligning

Denne type rejsesøgning er måske en af de ældste og meget populær. Kort fortalt går det ud på at samle en masse sammenlignelige rejser i en søgemaskine og så giver brugerne adgang til at søge efter en lang række kriterier. På den måde kan du sammenligne priser på “den samme” rejser fra flere forskellige udbydere. Nogle af de største websites inden for denne kategori er Momondo.dk (flyrejser) og Hotels.com (hoteller).

Oplevelsesgavekort

De såkaldte oplevelsesgaver er blevet meget populære især som gaver. Priserne går lige fra 150 kr op op til flere tusind, og så kan gavekortet ombyttes til forskellige former for oplevelser og i nogle tilfælde også rejser. At købe (eller få) oplevelsesgavekort og bruge dem til at købe rejser kan også være en mulighed for at komme billigt ud og rejse. Udbyderne er typisk sider som Bellevuebox, Smartbox og lignende. På sider som www.find-oplevelsesgaver.dk kan du endda også sammenligne de forskellige udbydere.

Tilbudssider på Facebook

Et nyt skud på stammen af muligheder for billige rejser, er Facebook-sider, hvor ejerne samler og poster gode tilbud på rejser. Ofte er de typisk forbundet økonomisk med de udbydere hvis rejser bliver postet på siderne. Facebook-siderne kan være mere eller mindre nichepræget. Eksempelvis ud fra destination eller rejseform. Siden “Rejsespejder” på Facebook, er en af de mest kendte.