Er du blevet forfremmet til leder? Disse 5 ting skal du forberede dig på

overvej-dette-som-forfremmet-til-leder

Er man blevet forfremmet til leder, kan det være en helt ny verden, som kan være ret svær at kapere. Selvom man er blevet indfaset og oplært i det nye ansvar, må det forventes, at der dukker nogle uforudsete ting op.

I denne artikel vil vi komme ind på fem ting, som man skal være forberedt på, hvis man lige er blevet forfremmet fra medarbejder til leder.

1. Det kan være svært at få autoritet

Hvis dine kollegaer har været vant til at se dig som “ligestillet”, og du pludselig bliver forfremmet, kan det til at starte med være lidt svært. Dette sker især, hvis man har arbejdet sammen over en længere årrække.

Tip: Pas på med at brug din lederstatus til at trumfe ting igennem. Brug din faglige styrke til at argumentere.

2. Du bliver afbrudt – hele tiden

De fleste ledere oplever at blive afbrudt rigtig ofte, da der er så mange små dagligdagsting, man skal have styr på. Folk vil komme til dig og i mange tilfælde forvente, at du er i stand til hurtigt at tage en beslutning.

Tip: Lad være med at forvente, at du kan løse store tunge opgaver. Få dem uddelegeret, så du kan bruge din tid på at vejlede og hjælpe dem, der løser dem.

3. Du kommer på dybt vand

I virksomheder kan der altid opstå situationer, som man ikke er forberedt på, og det kan være hårdt. Du bør, som leder, sørge for at få en lederuddannelse, der kan styrke dig i disse situationer, så de ikke slår benene alt for meget væk under dig.

Tip: Meld dig ind i et ledernetværk, hvor du kan få råd og sparring til, hvordan nogle af disse situationer håndteres.

4. Du bliver upopulær – til tider

Hvis man er leder, skal man blive upopulær. Man er nemlig nogle gange nødt til at træffe en beslutning, som ikke alle er enige i. Det kan være hårdt, men det betyder selvfølgelig ikke, at du bliver upopulær generelt – gøres det på den rigtig måde, kan det nemlig også gøre dig respekteret.

Tip: Sørg altid for udførligt at forklare begrundelsen for dit valg. Desto mere folk føler sig inddraget, desto bedre forståelse vil de have.

5. Du får ansvar

Lyder det dumt? Selvfølgelig får man da ansvar. Rigtig mange bliver dog overrasket over, hvor meget ansvar, der pludselig er på ens skuldre – og for nogle kan det betyde perioder med stress. Det er for mange hårdt eksempelvis at have ansvaret for andre folks job.

Tip: Sørg for at sæt dig rigtig godt ind i dit ansvar, inden du tager en lederstilling.