3 uddannelser der gør dig til en bedre leder

Home / Diverse / 3 uddannelser der gør dig til en bedre leder

Uddannelser der gør dig til en bedre leder

Historien om den gode leder har vi alle hørt på et tidspunkt. Men hvad gør en god leder? For begrebet er flydende og det kan være svært at finde ud af, hvad man som leder skal gøre for, at blive den “gode” som leverer gode resultater og trækker positiv omtale på arbejdspladsen.I dette indlæg kommer jeg med tre bud på efteruddannelser, du kan overveje at gøre brug af, hvis du gerne vil blive en bedre leder.

1 – Coachuddannelse

En Coachuddannelse kan bibringe dig meget som leder, da du lærer at kommunikere og læse mennesker på en måde, som du ikke kan ret mange andre steder. Vi er alle sammen forskellige, hvorfor vi alle reagere forskelligt. Ved at lærer om mennesker, får du muligheden for, at forstå dine ansatte bedre. Det er ikke sikkert de vil sige, hvis der er noget galt.

Sætter du mål for dine ansatte uden at inddrage dem, er det langt fra sikkert, at I når målet. Her kan en vejledende uddannelse, som coachuddannelsen er bruges, da den giver dig værktøjerne til at forstå personer på et dybere plan. Sætter du mål sammen med den enkelte ansatte, som tager udgangspunkt i dem, så vil dine chancer for succes som leder være meget større.

Coachuddannelsen er typisk en 1-årig uddannelse, som kan tages sideløbende med dit arbejde.

2 – Mini MBA

En mere klassisk lederuddannelse, som i den grad kan hæve dine ledelsesmæssige kunnen. Uddannelsen koster omkring 250.000 kroner og bliver typisk betalt af din arbejdsplads. Her får du både muligheden for at arbejde med det menneskelige perspektiv, men hovedfokusset lægger på, at give dig strukturelle redskaber du kan implementerer i virksomheden.

En mini MBA er typisk delt ind i 6 moduler og tager 12 måneder at gennemføre. Som med coachuddannelsen så er MBA’en en du kan tage mens du passer dit job ved siden af.

3 – Noget helt nyt

Har du en uddannelse inden for Økonomi, kan de hjælpe din position som leder, hvis du efteruddanner dig i kommunikation. Ved at udvide dine kompetenceområder så bliver det også nemmere at samarbejde på tværs af afdelingerne.

Desuden styrker det også din egen position til fremtidige jobs, at du ikke kun har kompetencer i et flet. Derfor kan du med fordel tage en uddannelse som kan komplimentere din nuværende afdeling.

Længden af uddannelse afhænger af hvilken typer af uddannelse du vælger og hvor du studerer.