3 gode tips til at undgå vinterdepression

Sommeren synger efterhånden på sidste vers, og vi går koldere og mørkere dage i møde. For mange betyder det et fald i energiniveauet, hvilket gør at sengen føles endnu sværere at komme op af i vintermånederne.

5 procent udvikler en vinterdepression

For 5 % af den danske befolkning kan de mørke dage ligefrem føre til mørke i sindet – det man kalder vinterdepression. Som navnet antyder, så er det en tilstand som rammer bestemte personer fra efterårsmånederne frem til foråret, som gør en trist og en tilstand som typisk gentager sig år efter år.

For dem der bliver ramt kan det blive en lang vinter at komme igennem, og de triste tanker kan være svære at rumme, hvis ikke man forsøger at gøre noget ved det. Derfor bringer vi 3 gode råd, der gør at du kan komme vinterdepressionen til livs.

 1. Lysterapi

En anerkendt metode til at behandle eller forebygge vinterdepression, er lysterapi, hvor man sidder foran en specialkonstrueret lampe der giver et bestemt lys inden for et bestemt tidsinterval. Dette skulle bl.a. øge serotonin-niveauet i hjernen, som er det stof der gør os glade.

2. Kom udenfor

Det er vigtigt at komme ud i vintermånederne i mindst 30 min. om dagen, for blot at få lidt lys. I sommermånederne kan man forsøge at forebygge vinterdepressionen ved at være så meget ude som muligt.

 3. Terapisamtaler

Et studie har vist at man ved terapisamtaler hos en psykolog opnår en bedre forebyggelse af vinterdepression, end ved brug af lysterapi. Det viser sig at der er større risiko for at ramle ind i en vinterdepression det efterfølgende år, hvis man benytter lysterapi frem for terapisamtaler.

Så hvis du er én af de danskere der år efter år rammes af triste tanker når efteråret begynder, er det måske værd at investere i terapisamtaler hos en psykolog, og på den måde få bugt med problemet.