10 tips til at holde bedre præsentationer

Praesentation

Du kender helt sikkert følelsen af at blive blæst tilbage i stolen af et kommunikativt geni. En taler, der forstår at sige det helt rigtige, med en perfekt timing og med en imponerende og medrivende gestikuleren. Med andre ord har denne person ordet i sin magt.

Denne evne er ikke medfødt og kan læres af de fleste med den rette hjælp og træning. Det er en evne, som alle burde bestræbe sig på at lære, men som de færreste opprioriterer. Derfor har denne artikel til formål at hjælpe dig med at producere og levere sublime præsentationer.

 

1. Definér præsentationens formål

En god præsentation har et klart og entydigt formål, der skaber grundlaget for, hvordan du bør takle udformningen og leveringen af præsentationen. Hvis du gør det klart overfor dit publikum, hvorfor du er til stede og med hvilken agenda, bliver det lettere for dit publikum at huske dine pointer.

 

2. Hvem, hvor og hvornår?

Når du forbereder en præsentation, bør du først og fremmest tænke over, hvilke typer publikummet indeholder, så du kan skræddersy præsentationen til dem. Derudover bør du overveje, hvor præsentationen skal holdes og på hvilket tidspunkt af dagen, så du kan korrigere herefter. Holder du for eksempel præsentationen lige før frokost, kan du næsten være sikker på, at dit publikum vil være sultne og derfor utålmodige.

 

3. Overvej i hvilken rækkefølge informationen skal komme

I relation til at definere præsentationens formål er det vigtigt at placere dine vigtigste budskaber til sidst. Dette øger nemlig sandsynligheden for, at dit publikum vil huske dem frem for mindre vigtig information.

 

4. Præsenter dig selv som en troværdig formidler

Står du i en situation, hvor dit publikum ikke kender dig, kan det være en rigtig god idé at indlede dine præsentation med at besvare, hvorfor du har de rette kompetencer til at formidle indholdet. Dette øger nemlig din troværdighed. Husk på, hvis folk ikke tror på dig, kan de heller ikke overtales af dig.

Kvinde praesentation

5. Minimér brugen af præsentationshjælpemidler

Powerpoint og Prezi er glimrende værktøjer til at præsentere data og fremvise modeller, men kan være meget forstyrrende og forvirrende, hvis de er proppet med tekst. Det tager fokus fra dig som taler og kan i sidste ende medføre, at publikummet ikke opfanger dine vigtigste pointer. Derfor skal disse hjælpemidler kun bruges, hvis de forstærker dit budskab.

 

6. Husk at øve din præsentation foran andre

Som taler er du afhængig af dit publikums respons og adfærd. Derfor skal du bestræbe dig på at lære at bruge publikummet i mod sig selv. Ser de trætte ud, kan du gå til modangreb ved at være mere energisk, gestikulere kraftigere og tale højere, så de fastholder deres fokus og interesse. Derfor skal du øve foran andre.

 

7. Sørg for at ord og kropssprog komplimenterer hinanden

Størstedelen af menneskers kommunikation sker gennem afkodning af kropssprog, og derfor er det enormt vigtig, at dit kropssprog ikke siger A, mens du siger B. For eksempel, skal du frem med en pointe, bør din pointe falde på det tidspunkt, hvor du gestikulerer kraftigst.

 

8. Undgå langvarig øjenkontakt

Det er en rigtig god idé at etablere øjenkontakt med de mennesker, der udgør dit publikum, da det engagerer dem, og får dem til at tro, at du taler direkte til dem. Du skal dog passe på ikke at holde øjenkontakt med den samme person for lang tid af gangen, da det kan være meget intimiderende og ligefrem ubehageligt.

 

9. Brug claptraps eller andre retoriske tricks

Claptraps er en retorisk strategi, der som navnet indikerer forsøger at få dit publikum til at klappe. Disse tricks skærper vores sanser i sådan en grad, at vi bliver mere motiveret efter at høre efter og holde fokus. For eksempel brugte Præsident Obama et claptrap ved at liste tre ting efter hinanden ved hans tale i Berlin i 2008.

 

Se netop det uddrag af Obamas tale her

 

10. Få styr på nervøsiteten

De ovenstående råd er ikke meget værd, hvis ikke du formår at styre din nervøsitet. Dette kan du blandt andet lære ved at deltage i et præsentationsteknik-kursus. Når først nervøsiteten er væk, vil du lettere lægge mærke til dine små fejl, og dermed lettere kunne forbedre dine evner yderligere.